جستجو

FACEBOOK

پنج نکته برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا در بیماران کلیوی

نویسنده: Nispamed

سالانه میلیون‌ها فرد از سرماخوردگی و آنفولانزای زمستانی رنج می‌برند. افراد مبتلا به بیماری کلیوی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. پیشگیری بهترین کاری است که می‌توان انجام داد. واکسن سالانهٔ آنفولانزا و شستن مکرر دست‌ها بهترین راه‌های دفاعی‌اند. همچنین توصیه می‌شود که همهٔ افراد مبتلا به بیماری کلیوی مزمن برای جلوگیری از انواع شدید پنومونی، واکسن پنوموکوک را تزریق کنند. کووید ۱۹ و آنفولانزا نیز ممکن است علائم مشابهی داشته باشند.

اگر با وجود تمام تلاش‌هایتان، علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا را احساس می‌کنید، نکات زیر ممکن است به شما در درمان علائم کمک کند. درحالی‌که بسیاری از داروها برای سلامت کلیه‌های شما مفیداند، ممکن است برخی از داروها شما را در معرض خطر آسیب بیشتر کلیه قرار دهند یا در بدن انباشته شوند و عوارض نامطلوب ایجاد کنند.

 

 

استامینوفن

برای بیشتر افراد مبتلا به بیماری کلیوی، استفاده از استامینوفن برای سردرد، درد و تب بی‌خطر است. برای آگاهی از اینکه استامینوفن برای شما مناسب است یا خیر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

 

 

داروهای ضداحتقان

داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا که ضداحتقان دارند، ممکن است فشارخون را افزایش دهند. از مصرف داروهای سرفه و سرماخوردگی که حاوی ASA یا NSAIDs (داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی)‌اند مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن‌، خودداری کنید. اگر مجبور هستید از ضداحتقان استفاده کنید، از اسپری بینی یا قطرهٔ بینی استفاده کنید (توجه: ممکن است به برخی از این اسپری‌های بینی که بدون نسخه در دسترس‌اند، عادت کنید. اگر بیش از چهار روز متوالی از آن‌ها استفاده کنید، ممکن است رگ‌های خونی بینی شما به اسپری وابسته شوند). اسپری‌های نمکی بینی برای استفاده بی‌خطر هستند.

 

 

گلودرد دارید؟

بسیاری از شربت‌های سرفه و قرص‌های گلو حاوی قند هستند. پیش از استفاده، حتماً برچسب روی آن‌ها را بخوانید تا مواد تشکیل‌دهنده را بررسی کنید. برخی از محصولات بدون قند یا بدون ساکارز در بازار موجود است. غرغره کردن با آب‌نمک نیز ممکن است برای تسکین گلودرد مؤثر باشد.

 

 

داروهای گیاهی

از مصرف داروهای گیاهی خودداری کنید. افرادی که مبتلا به بیماری کلیوی‌اند باید هنگام استفاده از محصولات گیاهی یا داروهای مکمل احتیاط کنند. داروها و محصولات گیاهی به همان روشی که محصولات دارویی تنظیم می‌شوند، قانون‌گذاری و کنترل نمی‌شوند؛ بنابراین، فهرست مواد تشکیل‌دهنده همیشه دقیق نیست و برخی از داروهای گیاهی حاوی آفت‌کش‌ها، گیاهان سمی، هورمون‌ها، فلزات سنگین و سایر ترکیبات خطرناک‌اند. برخی از داروهای گیاهی همچنین شامل دیورتیک‌ها، میزان بالای پتاسیم و یا سایر ترکیباتی‌اند که ممکن است بر کلیه‌ها تأثیر گذارند یا با داروهای تجویزشدهٔ شما تداخل داشته باشند تا اثر آن‌ها را تغییر دهند.

 

 

ویتامین سی

ویتامین سی راه حل نیست. دوزهای بالای ویتامین سی (500 میلی‌گرم یا بیشتر) توصیه نمی‌شود. مولتی ویتامینی مخصوص به نام Replavite برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی وجود دارد که مقدار مناسبی ویتامین دارد و کلیه‌های شما می‌توانند از عهدهٔ آن‌ها برآیند. در این مورد از پزشک خود بپرسید.

 

داروساز و اعضای گروه سلامت کلیهٔ شما بهترین منبع اطلاعات‌اند. برچسب روی محصول را حتی در داروهای بدون‌نسخه‌ای که پیش‌تر مصرف کرده‌اید بخوانید، زیرا مواد هر از گاهی تغییر می‌کنند. اگر علائم شدید (مانند تنگی نفس، تب بالا، سرفهٔ خونی) دارید، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید یا به پزشک مراجعه کنید.

 

 

منبع: