Search

FACEBOOK

علل بیماری کلیوی

کلیه‌های شما شاید کوچک باشند، اما بااین‌حال کارهای حیاتی بسیاری از جمله تصفیهٔ مواد زاید و مایعات اضافی از خون را انجام می‌دهند که به حفظ سلامت کلی شما کمک می‌کند.

بیماری کلیوی حاد ممکن است منجر به نارسایی کامل کلیه شود و در نتیجه برای زنده ماندن به درمان دیالیز یا پیوند کلیه نیاز باشد. درحالی‌که درمان‌های مؤثر برای بسیاری از بیماری‌های کلیوی وجود دارد، افراد گاهی از اینکه می‌توان از بیماری‌های کلیوی پیشگیری کرد، غافل‌اند. در زیر دلایل اصلی بیماری کلیوی آمده‌است.

 

 

فشارخون بالا

در ایالات متحده دو علت اصلی نارسایی کلیه یا همان مرحلهٔ نهایی بیماری کلیه (ESRD)، عبارت‌اند از دیابت (که به آن دیابت نوع ۲ یا دیابت بزرگسالان نیز گفته می‌شود) و فشارخون بالا. هنگامی که این دو بیماری درمان و کنترل شوند، اغلب می‌توان از بیماری کلیوی مرتبط با آن‌ها پیشگیری کرد یا سرعت پیشرفت آن را کاهش داد.

داروهای مؤثر بسیاری برای درمان فشارخون بالا در دسترس است. همچنین انتخاب سبک زندگی سالم مانند کاهش وزن و ورزش منظم، اغلب به کنترل فشارخون بالا کمک می‌کند و حتی ممکن است باعث پیشگیری از آن نیز شود.

 

 

دیابت

کنترل دقیق قند خون در بیماران دیابتی به پیشگیری از عوارضی مانند بیماری کلیوی، بیماری شریان کرونری قلب و سکتهٔ مغزی کمک می‌کند. هنگامی‌که بیماران دیابتی فشارخون بالا نیز دارند، داروهای مخصوصی به نام مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE inhibitor) ممکن است به محافظت از کارکرد کلیهٔ آن‌ها کمک کند.

 

 

گلومرولونفریت

سومین علت اصلی نارسایی کلیه در ایالات متحده گلومرولونفریت است، بیماری‌ای که به بخش‌های تصفیه‌کنندهٔ کلیه به نام گلومرول آسیب می‌رساند. در بسیاری از موارد، علت این بیماری مشخص نیست، اما برخی موارد ممکن است ارثی باشند و برخی دیگر در اثر عفونت ایجاد شوند.

 

 

علل دیگر

برخی از بیماری‌های دیگر که ممکن است کلیه‌ها را تحت تأثیر قرار دهند شامل عفونت، سنگ کلیه و بیماری‌های ارثی مانند بیماری کلیهٔ پلی‌کیستیک‌اند. کلیه‌ها همچنین ممکن است در اثر استفادهٔ بیش‌ازحد از برخی مسکن‌های بدون نسخه و یا مصرف داروهای غیرقانونی مانند هروئین آسیب ببینند. برخی از این بیماری‌ها قابل‌درمان‌اند. در موارد دیگر، درمان به کاهش سرعت بیماری و افزایش طول عمر کمک می‌کند.

مرحلهٔ نهایی بیماری کلیوی زمانی اتفاق می‌افتد که حدود ۹۰ درصد کلیه از کار افتاده‌است. افراد مبتلا به نارسایی کلیه ممکن است حالت تهوع، استفراغ، ضعف، خستگی شدید، گیجی، مشکل تمرکز و ازدست‌دادن اشتها را تجربه کنند. این بیماری با آزمایش خون و ادرار قابل‌تشخیص است.

 

 

منبع: