جستجو

FACEBOOK

نشانه‌های بیماری کلیوی چیست؟

نویسنده: Nispamed

بیشتر علائم بیماری‌های کلیوی، تشخیص داده نمی‌شوند، نادیده گرفته می‌شوند یا بسیار دیر بروز می‌یابند. بیش از 37 میلیون بزرگسال آمریکایی مبتلا به بیماری‌های کلیوی‌اند و بیشتر آن‌ها از آن مطلع نیستند.

مطمئن‌ترین راه برای آگاهی از ابتلا به بیماری کلیوی، مشورت با پزشک و انجام معاینه و آزمایش است. برخی از علائم رایجی که ممکن است نشان دهد به بیماری کلیوی مبتلا هستید به شرح زیر است:

 

احساس خستگی یا بی‌حالی

بیماری‌های کلیوی ممکن است به شما این احساس را بدهند که انگار انرژی ندارید. ممکن است به‌راحتی خسته شوید و در تمرکز مشکل داشته باشید. کاهش شدید عملکرد کلیه منجر به تجمع سموم و ناخالصی‌ها در خون و همچنین باعث کاهش گلبول‌های قرمز خون می‌شود. این موارد باعث خستگی و ضعف در افراد می‌شود و تمرکز کردن را دشوار می‌کند.

 

تغییر در تعداد دفعات ادرار و میزان آن

بیماری‌های کلیوی ممکن است با افزایش دفعات ادرار و میزان آن همراه باشند. برخی از افراد ممکن است کاهش دفعات ادرار یا کم بودن میزان آن را گزارش کنند.

 

خون در ادرار

در موارد خاص، ادرار ممکن است به رنگ نوشابه یا قرمز روشن باشد. این به دلیل آسیب به فیلترهای موجود در کلیه است.

 

ادرار کف‌‌آلود

ادرار بدبو که کف می‌کند ممکن است به عفونت کلیه یا فیلتر شدن آلبومین در ادرار اشاره کند. آلبومین پروتئین است و وجود آن در ادرار ممکن است نشانهٔ آسیب کلیه باشد.

 

صورت پف‌کرده و مچ پای متورم

ازدست‌دادن پروتئین‌ها باعث تورم در مچ پا و پاها، به‌ویژه هنگام صبح‌ می‌شود. گاهی اوقات ممکن است تورم صورت نیز دیده شود. تورمی که هنگام خواب ایجاد شده و در طول روز برطرف می‌شود ممکن است به دلیل بیماری‌های کلیوی باشد و باید بررسی شود.

 

مشکل در خواب

اختلالات خواب، در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه و مرحلهٔ نهایی بیماری کلیوی شایع است. اعتقاد بر این است که بی‌قراری پاها هنگام خواب نیز به دلیل افزایش سطح اوره در خون است. بیماری‌های کلیوی معمولاً اضافه‌وزن، چاقی و آپنهٔ خواب (خروپف یا مشکل در تنفس هنگام خواب) را به همراه دارند.

 

خشکی و خارش پوست

بیماری‌های کلیوی ممکن است باعث تجمع سمومی مانند اوره و اسیداوریک در زیر پوست شوند. تجمع سموم به همراه عدم تعادل مواد مغذی در بدن باعث مشکلات پوستی می‌شود.

 

ازدست‌دادن اشتها

این نشانه‌ای غیراختصاصی است که ممکن است در بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های کلیوی رخ دهد.

 

گرفتگی عضلات

کمبود و عدم تعادل در مواد مغذی ضروری مانند کلسیم، ویتامین دی و منیزیم ممکن است باعث گرفتگی عضلات در افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی شود.

 

 

منبع: